داروی شل کننده ی عضلات، درمانی مناسب برای نوع  نادری از دیابت

 24 نوامبر 2014- یک داروی شل کننده ی رایج عضلات برای درمان نوع نادری از بیماری ویرانگر دیابت بنام  سندرم Wolframموثر است. این دارو که dantroleneنام دارد  از تخریب سلولهای بتا درمدلهای جانوری سندرم Wolframوسلولهای گرفته شده از بیمارانی که به این بیماری مبتلا بوده اند،جلوگیری می کند. نتایج این تحقیق در مجله ی PNASبصورت آنلاین منتشر گردید.

 بیماران مبتلا به سندرم Wolframبه طور معمول به دیابت نوع 1 در سنین  بسیار پایین درکودکی مبتلا می شوند و نیاز به تزریق چندگانه انسولین در روز دارند. این سندرم همچنین موجب از دست رفتن شنوایی، مشکلات بینایی ومشکلاتی در تعادل کودک می شود.

محققان  دریافتند  افزایش غلظت  آنزیمی بنام calpain 2علت اصلی مرگ  سلولهای مغزی و سلولهای تولید کنند ه ی انسولین (سلولهای بتا در پانکراس) است. داروی دانترولن با ممانعت  این آنزیم و همچنین جلوگیری از مرگ سلولهای مغزی در مدلهای حیوانی و سلولهای متعلق به بیماران مبتلا به  این  سندرم  به  درمان آن کمک می کند.

به گفته ی پرفسور Schechterیکی از محققان این پروژه از آنجائیکه این دارو توسط FDAتایید شده است انجام کارآزمایی های بالینی این دارو بروی بیماران مبتلا به  سندرم Wolframبا سرعت  بیشتری انجام خواهد شد. او می افزاید: ما قصد داریم ابتدا این دارو را بروی بالغین مبتلا به سندرم  Wolframآزمایش کنیم  و چنانچه نتایج آن مثبت  بود می توانیم آنرا درکارآزمایی های بالینی  بروی کودکان امتحان کنیم.

دانترولن غالباً برای افراد مبتلا به  فلج مغزی یا مالتیپل اسکروز (MS)و برای درمان اسپاسم  عضلانی  تجویز می شود. چنانچه این دارو تأثیرات مثبتی  بروی بیماران مبتلا به سندرم ولفرام داشته باشد ممکن است برای درمان انواع شایع تر بیماری دیابت نیز بکار گرفته شود.

 آنزیم  calpain 2درمتابولیسم کلسیم نقش دارد و درمدلهای سلولی انواع شایع تر دیابت  بیش از حد فعال است.

از هر 500 هزار نفر یک نفر درسراسر جهان به سندرم ولفرام  مبتلا  می باشد و بسیاری  از بیماران  تا سن  40 سالگی جان خود را از  دست می دهند.

 پرفسور Uranoو تیمش  به بررسی اثرات دانترولن برسلولهای بنیادی بدست آمده از بیماران سندرم ولفرام و بستگان نزدیک آنها مانند پدر،مادر، خواهر وبرادر آنها پرداختند. برخلاف سلولهای بنیادی بالغ جمع آوری شده از خون بند ناف یا سلولهای بنیادی تولید شده از جنین، سلولهای بنیادی بکار گرفته  شده دراین تحقیق از سلولهای پوست گرفته شدند. محققان  با تیمار کردن سلولهای بنیادی با فاکتورهای رشد توانستند  آنها را به انواع اختصاصی سلولها مانند سلولهای عصبی و سلولهای تولید کننده ی انسولین  تبدیل کنند.

درسلولهای گرفته شده  از بیماران مبتلا به سندرم  ولفرام  مقادیر زیادی  آنزیم  calpain 2تولید می شود که مرگ  سلولی را القاء می کند. اما هنگامیکه محققان این سلولها را با  داروی  دانترولن تیمار نمودند همه چیز تغییر یافته وسطح  این آنزیم  کاهش می یابد ومرگ سلولها متوقف می شود.

پرفسور Uranoمی گوید: ما همچنین متوجه شدیم دانترولن برای سلولهای رشد یافته از نمونه های پوست بستگان بیماران، سمی نیست. این دارو از مرگ سلولهای گرفته شده از بیماران مبتلا به سندرم  ولفرام  جلوگیری می کند اما هیچ آسیبی به سلولهای گرفته  شده از والدین  یا خواهر و برادر سالم این  افراد  وارد  نمی کند. محققان امیدوارند داروی  دانترولن برای بیماران  مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 موثر باشد.

پرفسور Uranoمی گوید: سندرم ولفرام سخت ترین  شکل دیابت  است زیرا این بیماران علاوه برداشتن  مشکلاتی در رابطه  با کنترل قندخون خود با چالش های زیاد دیگری نیز روبرو هستند. او می افزاید: آنزیم calpain 2نقش مهمی در دیابت  نوع 1 و 2 بازی می کند. هم اکنون ما در حال بررسی این دارو بروی مدلهای حیوانی و سلولهای انواع دیابت هستیم،  چنانچه این دارو  بتواند از مرگ سلولهای تولید کننده ی انسولین جلوگیری کند می توانیم امیدوار باشیم  که بتوان از آن بعنوان دارویی برای درمان  دیابت نوع  1 و 2 نیز استفاده  کرد. همچنین پرفسور Uranoدرقدم بعدی می خواهد چگونگی تأثیر این دارو بر سایر  بافت ها از جمله چشم را بررسی نماید، این تحقیقات بزودی آغاز خواهند شد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141124152604.htm